'De partie Hollandaise?'

15 oktober 2015 - Sierre, Zwitserland

Laatste blog is alweer even geleden, tijd dus voor een update! Afgelopen weken waren op z’n minst interessant te noemen, ik ben weer een stuk wijzer wat betreft het Zwitserse leven.

En nee, dan bedoel ik niet de chocola… Als ik die zou blijven eten en/of testen dan ben ik dik en m’n portemonnee dun, geen goeie combinatie dus. (alhoewel ik wel lekkere koekjes heb ontdekt..) Vorige week zijn we voor de hoofd minor Destination Development op workshop geweest in Grächen, een skiresort hier 1,5 uur vandaan. Daar volgden we 2 dagen workshops van de CEO van de regio, die ook nog eens de financieel manager was. Heel interessant dus! Ook leuk: ‘smiddags lekker lunchen, ’s avonds exclusief met de gondel de berg op en raclette (soort kaasfondue) eten in het bergrestaurant dat speciaal voor ons was geopend. Daarna met de laatste gondels in ’t stikdonker weer naar beneden. Al met al een bijzondere en leuke ervaring. Plus, eenmaal in een gondel geweest begint het wintersport gevoel toch wel te kriebelen! Maar er is eigenlijk iets heel anders wat mij ineens duidelijk werd tijdens die workshop.

Zoals ik al eerder schreef ligt Sierre op het grensgebied Frans/Duits. Vandaar dat het station Sierre/Siders heet, en de uni HES-SO Valais/Wallis. Duurde even voordat ik door had dat Siders en Wallis de Duitse namen waren… In ieder geval betekend dat, dat ik zowel Franse als Duitse (lees: onverstaanbare Zwitsers-Duitse) studiegenoten heb. Tijdens de workshop werd dit ineens wel duidelijk. Tijdens lunch en diner waren er namelijk 2 grote tafels voor onze groep (17 pers.). Wat blijkt: alle Duitsers gaan bij elkaar zitten en alle Fransen gaan bij elkaar zitten. Kan toeval zijn, dacht ik eerst. Totdat ik het eens ter sprake bracht ’s middags in de Franse groep waar ik bij aan tafel zat. De conclusie van de Fransen: de Duitsers zijn te eigenwijs en willen niet mixen/aanpassen etc. ’s Avonds vroeg ik hetzelfde toen ik aan de Duitse tafel zat: de Fransen zijn eigenwijs, denken dat het land van hun is en passen zich niet aan. Ok. Duidelijk. Gezellig.

Ondanks dat ik het met iedereen individueel wel goed kan vinden snap ik dit hele gedoe niet echt… ’s Avonds in de pub blijkt tijdens het darten dat de Duitsers namelijk wel degelijk Frans spreken en andersom. En he!? Wat toevallig! Iedereen spreekt Engels! Dus…. What’s the problem!? Moet zeggen dat dat wel na een paar biertjes was maargoed… Lijkt mij dat je toch best af en toe met iemand van ‘de andere kant’ kan praten, in welke taal dan ook. Maar nee, de Zwitsers blijken een beetje eigenwijs. Voor mij af en toe wel lastig, vooral als groepsbesprekingen ineens in Zwitsers-Duits worden gehouden en ik na 10 minuten iedereen nog even herinner: Guys, ik kan dit rapport wel lezen (normaal Duits) maar ik versta echt geen woord van Zwiters-Duits.. dus alles wat jullie de afgelopen 10 minuten hebben besproken zeg maar…Nouja, daarna kreeg ik in ieder geval om de 5 minuten een update…

Inmiddels bijna twee weken geleden ben ik met Hanna een dagje naar Lausanne geweest. Camera, check. Lonely Planet, check. Ubertoeristen, check. Maargoed, moet kunnen zo af en toe=). Lausanne was echt een verrassend mooie en leuke stad. Eigenlijk hadden we een beetje het idee in Parijs te lopen omdat de gebouwen net zo’n Parijs balkonnetje hadden en de sfeer heel gezellig was. In de middag zijn we naar de haven gelopen en hebben we aan het meer van Genève geluncht. Al met al een geslaagde dag! (zie foto's) Op de terugweg in de trein vroeg de conducteur naar onze kaartjes + ID (omdat we kaartjes met korting hadden natuurlijk hihi). Hij vond het maar al te interessant: iemand van Finland en Nederland in zijn trein! Enthousiast vraagt ie: ‘Vous-êtes d’ou?’ ik: ‘Haarlem! C’est près d’Amsterdam’ (omdat immers iedereen weet waar Amsterdam ligt en niemand Haarlem kent). ‘Aaah très bien! Vous-êtes de partie Hollandaise?’ ik: ‘ Uh… oui, je suis de Pays-Bas’ ‘Oui, mais de partie Hollandaise?’ Ja man, ik kom niet uit België hoor… Wij hebben gewoon 1 taal… zo makkelijk kan het dus zijn! (Kunnen jullie nog wat van leren dacht ik, maar dat heb ik maar niet tegen de vriendelijke man gezegd haha). In ieder geval is er nu 1 Zwitser van op de hoogte wat het verschil tussen Nederland en België is hihi.

Verder afgelopen week vooral veel opdrachten gedaan, zoveel mogelijk vooruit gewerkt want vanaf morgen krijg ik een ruime week non-stop visite! Dat wordt gezellig!

À bientôt!

1. Ines:
    15 oktober 2015
    Klinkt leuk allemaal Ils, en racelette is zo lekker!
  2. Simone:
    15 oktober 2015
    Leuk verhaal Ils! T plezier spat er vanaf :) Hopelijk was je niet zo bang van de vissen in het meer van Genève als een zekere Frau Slimi en ik destijds, hahaha. À bientschüss! xxx