La première Woche ins Switzerland!

14 september 2015 - Sierre, Zwitserland

Bonjour à tous!

Rennen voor mijn vliegtuig, dat heb ik nog nooit meegemaakt! Nee, ik was niet te laat, lange rijen en controles en nog meer ingewikkeld gedoe zorgden ervoor dat alles net even wat langer duurde. Gelukkig ging de rest van de reis prima, enorm gesjouw met weet-ik-veel wat ik allemaal wel niet heb meegenomen, maar het is gelukt.

Eenmaal aangekomen in Sierre kwam Lynn (vorig jaar op exchange in Breda) me oppikken van het station, heel fijn als je eigenlijk geen idee hebt waar je bent beland! Het was vooral fijn dat ze een bed had geregeld, want aankomen in een vrijwel lege kamer is toch wel raar! ’s Middags gelijk een tour door het dorpje en school gehad, en meteen een aantal wijnen uit de regio kunnen proeven tijdens het jaarlijkse ‘Vinea’ evenement. Sion/Sierre ligt namelijk in de wijnregio van Zwitserland, overal waar je kijkt zie je wijngaarden om je heen!

Maandagochtend, 08.30 uur. Iedereen zit klaar voor het eerste college, Destination Development & Management. 10 minuten gaan voorbij… 20 minuten gaan voorbij… Nog steeds geen docent. En ik begin me toch wel af te vragen waarom iedereen zo braaf blijft zitten. In Nederland hadden we na vijf minuten al de conclusie getrokken dat de les niet door zal gaan en waren we allang weer thuis geweest. Een uur later blijkt dat ze even ‘vergeten’ waren ons te vertellen dat het college pas om 12.45 begon. Ach ja, het maakt dus blijkbaar niet zoveel uit in welk land je studeert, het is overal een een chaos wat organisatie betreft.

De colleges die wél doorgingen zijn erg interessant, alhoewel ik soms moeite heb mij te focussen op de inhoud in plaats van het grappige Engelse accent van de docenten. ‘Suitability?’ nee, ‘sweetability’, komt vast door de lekkere chocola =). Dan proberen we het toch gewoon in het Frans, ik kom hier tenslotte ook om de taal te leren. Ik zeg dan ook enthousiast tegen mijn projectgroep (100% Frans) dat we het heus niet in het Engels hoeven doen, zo moeilijk kan dat Frans toch niet zijn… Hmm ja, totdat ze in het dialect een brainstormsessie houden en door elkaar praten en ik er eigenlijk niks van volg, ik lees wel in de notulen wat ik moet doen haha! Zo af en toe voel ik me wel een kneus wat Frans betreft, omdat ik naar mijn idee toch behoorlijk wat zou moeten begrijpen. Maar het dialect hier is te vergelijken met het Limburgs van Nederland of het ‘Chit’is’ van Frankrijk, even wennen dus…

Sowieso is taal hier wel een dingetje. Sierre ligt namelijk op de grens van het talengebied Frans/Duits, in het canton Valais. HES-SO (school) is dus ook tweetalig, bied colleges aan in Frans, Duits en wat ik het noem Franglais. Wat het er overigens niet makkelijker op maakt met presentaties. Deze zijn dan in het Frans, met Duitse powerpoint, of in het Duits, met Franse powerpoint, of in het Engels, met Frans/Duitse powerpoint, of een combinatie van alles. Snapje? Precies, ik ook niet.

In ieder geval hebben we vrijdag een leuke introductie dag gehad (ja inderdaad, eerst een week colleges en dan intro, maar he, organisatie is toch wel lastig voor management(!) scholen). Dit semester zijn er 8 Erasmus studenten, waarvan 3 uit België (amai!), en 2 uit Finland. Gezellige studenten, en stiekem ook wel fijn om andere mensen te ontmoeten die hier voor het eerst zijn en de taal en het schoolsysteem niet snappen ;) In ieder geval zullen vast een aantal leuke excursies komen!

Zaterdag op bureau jacht geweest in Sion, dat was nog een hele uitdaging om een simpel tafeltje te vinden! (en betaalbaar, ik hoef niet perse een tafel van 200 Frank, ben snel tevreden…) Missie geslaagd, dus verder gezellig aan het meer nog even van de zomer genoten (27 graden!) en Sion verkend. Het eerste dingetje al van mijn lonely-planet-to-do lijst kunnen afstrepen!

Na een wat regenachtige zondag, of nouja, regenachtige ochtend, het is hier geen Nederland natuurlijk – trouwens, sterker nog, dit gebied heeft de meeste zonuren van heel Zwitserland, met 360 dagen zon per jaar – is mijn kamertje eindelijk klaar. Het tafeltje was dan wel niet van IKEA met een ingewikkeld bouwpakket en schroefjes, was het maar zo! Dit is er een met 8 schroeven, 20 ringetjes, een paar bouten en weet-ikveel-wat. Snapte er niet veel van, had ook geen schroevendraaier. Dus alles gewoon in elkaar geschoven, schroefjes netjes in de zakjes gelaten en ach, het zal vast niet uit elkaar vallen! Toch…?

Ciao!

1. Anita:
    13 september 2015
    Heey Ilse!!!!
    Leuk zo 'n reisblog! We lezen graag meer!
    Dikke Haarlemse zoen en veel succes!! xx
  2. Lars:
    14 september 2015
    Super mooi verwoord zeg!
    Je hebt talent in het schrijven van Blogs als je het mij vraagt.
    Ook herken ik jou mooi terug in je verhaal. Voor mij weer heel leuk ;)

Laat de rest maar komen van je verhaal.
    XXX
  3. Joris:
    14 september 2015
    Leuk verhaaltje.
    En volgends mij komt dat wel goed met dat tafeltje, hij ziet er op de foto heel stevig uit in ieder geval.
  4. Pascale B:
    20 september 2015
    Oooh kei mooi daar! super leuk om te lezen keep it up.. Succes weer met de talenwirwar!
  5. Ilse:
    28 september 2015